دسته‌بندی نشده

دینام خودرو و هر آنچه درباره آن باید بدانید

دینام یک مولد برق در خودرو است و جزء اصلی سیستم شارژ خودرو است. تمامی خودروهای دارای موتور احتراق داخلی به جز برخی از خودروهای هیبریدی دارای دینام هستند. هنگامی که یک موتور در حال کار است، دینام باتری را شارژ می کند و نیروی الکتریکی اضافی را برای سیستم های الکتریکی خودرو تامین می کند.دینام از یک پوسته فلزی، دوعدد بالشتک، آرمیچر، بوش، کلکتور، فولی و چند قطعه زغال تشکیل شده است. و همانطور که گفته شد هدف اصلی آن تولید جریان مستقیم یا جریان dc برای شارژ باتری خودرو و تامین انرژی جریان الکتریکی مورد نیاز یک خودرو و یا دستگاه دیگر می‌باشد.

بهتر است بدانید یکی از حساس ترین و مهمترین قطعه‌های خودروی ماشین دینام است. نکته جالب توجه در برق خودرو این است که باتری ماشین فقط در زمان استارت به تنهایی وظیفه تامین برق اتومبیل را بر عهده دارد. شاید تا زمانی که دینام شما به خوبی کار می‌کنند با اهمیت وظیفه آن آشنایی کافی نداشته باشید، کافی است اندکی دینام خودروی شما کم کاری داشته باشد تا متوجه شوید که در صورت کار نکردن و یا حتی کم کار کردن دینام خودرو چه مشکلاتی برای اتومبیل شما به وجود خواهد آمد.

در صورتی که دینام در خودرو وجود نداشت باتری پس از استفاده برای روشن شدن خودرو و برق رسانی به دیگر قسمت های آن خالی می شد و عملاً کارکرد دیگری نداشت. از آنجایی که برق ذخیره شده در باتری خودرو برای دیگر مصارف مانند چراغ ها، بخاری، کولر و… کافی نیست عملاً وظیفه تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز آنها بر عهده دینام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *