دسته‌بندی نشده

مقایسه تویوتا راوفور و کیا اسپورتیج 2017

مقایسه تویوتا راوفور و کیا اسپورتیج 2017

مقایسه تویوتا راوفور و کیا اسپورتیج موضوع این مقاله از سری مقالات کارشناس خودرو سانیار است که قصد داریم به بررسی و مقایسه اسپرتیج و راو 4 از نظر مشخصات فنی، طراحی، امکانات و آپشن‌ها، ایمنی و… بپردازیم. اگر شما هم بین خرید راوفور و یا خرید اسپورتیج تردید دارید خواندن این مقاله را از دست ندهید.

در جمع کراس اوورهای کامپکت وارداتی به کشورمان، قطعا دو مدل تویوتا راو ۴ و کیا اسپورتیج می‌توانند رقبای توانمندی برای یکدیگر محسوب شوند، اما اینکه کدام‌یک بر دیگری برتری دارد، نیازمند یک بررسی تخصصی است که ما آن را در قالب مقاله مقایسه تویوتا راوفور و کیا اسپورتیج انجام داده‌ایم. به‌منظور اطلاع پیدا کردن از نتیجه این مقایسه بهتر است به ادامه مطلب توجه کنید.

معرفی کیا اسپورتیج و تویوتا راوفور

Toyota RAV4 Hybrid 2016 1024 07

در این مقاله ما به سراغ آخرین مدل‌های تویوتا راو ۴ و کیا اسپورتیج موجود در بازار ایران رفته و قرار است این دو را با یکدیگر مقایسه کنیم. کیا اسپورتیج نسل چهارم QL جدیدترین سری محصولات خانواده اسپورتیج محسوب می‌شود که به صورت محدود و در قالب مدل‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ به بازار کشورمان راه پیدا کرد. این خودرو گرچه به دلیل شرایط نه‌چندان باثبات وارداتش، نتوانست به‌اندازه مدل‌های پیشین در کشورمان حضور پررنگی را تجربه کند اما با این حال، مشتریان نسبتا ثروتمند همچنان علاقه خود را به این محصول کره‌ای ابراز می‌کنند.

در سمت دیگر نسخه فیس‌لیفت نسل چهارم تویوتا راو ۴ در قالب مدل‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ وارد بازار ایران شد که البته از لحاظ ظاهری تغییرات اندک و رو به جلویی را تجربه کرده بود و به همین دلیل نیز مورد توجه قرار گرفت. در کنار این فاکتور، عوامل دیگر مثل دوام فنی مناسب هم موجب پدید آمدن استقبال نسبتا مطلوب از راو۴ نیوفیس در ایران شد. البته ناگفته نماند که قیمت راوفور و قیمت اسپورتیج در یک بازه قیمتی قرار دارند که با توجه به آنچه در این مقاله خواهید خواند و سلیقه خودتان می‌توانید برای خرید هر یک اقدام کنید.

مقایسه طراحی راوفور و اسپورتیج

ccc

در مقایسه تویوتا راوفور و کیا اسپورتیج از نظر طراحی ظاهری می‌توان گفت که هر دو خودروی مورد نظر چهره نسبتا خاص و متفاوتی را در قیاس با سایر محصولات هم‌رده ارائه می‌دهند و نمی‌توان به‌طور دقیق اعلام کرد که یکی نسبت به دیگری از لحاظ ظاهری برتری دارد، اما می‌توان بیان کرد که کیا اسپرتیج به دلیل حضور برخی خطوط حجم دهنده و سبک مدرن‌تر طراحی، نمایی نسبتا اسپرت و هجومی‌تر را از خود به نمایش می‌گذارد؛ این در شرایطی است که تویوتا rav4 بیشتر به تمایلات خانوادگی توجه داشته است. به‌طور کلی می‌توان چنین گفت که احتمالا تعداد طرفداران طراحی لوکس‌تر کراس‌اوور کره‌ای نسبت به حریف ژاپنی آن بیشتر باشد و اسپرتیج برای این افراد خودروی زیباتری تلقی شود.

اما در مورد طراحی کابین باید ذکر کنیم که داشبورد اسپورتیج QL نمایی شکیل و به‌روز‌تری رابه نمایش می‌گذارد و این در حالی است که طراحان داخلی تویوتا راو۴ خلاقیت چندانی به خرج نداده‌اند به طوری که نمای کابین این خودرو حتی پس از فیس‌لیفت نیز هیچ تغییری را تحربه نکرده است. از لحاظ ارگونومی کابین کیا اسپرتیج در سطح بسیار بالاتری نسبت به کابین rav4 دارد و از نظر کیفیت متریال و همچنین میزان فضای کابین هم می‌توان وضعیت هر دو خودرو را مناسب ارزیابی کرد.

مقایسه تویوتا راو ۴ و کیا اسپورتیج از لحاظ فنی

kia sportage gt line 44

با توجه به مشابهت حجم پیشرانه و توان خروجی موتورهای موجود در هر دو کراس اوور، باید گفت عملکرد فنی این دو حریف شرقی تقریبا در یک سطح قرار می‌گیرد. در اینجا کیا اسپورتیج ql به پیشرانه چهار سیلندر تزریق مستقیم ۲.۴ لیتری به قدرت ۱۸۱ اسب بخار و گشتاور ۲۳۷ نیوتن متر مجهز شده است. در سمت دیگر نیز تویوتا راو ۴ از یک پیشرانه 2.5 لیتری به قدرت ۱۷۷ بخار و گشتاوری ۲۳۳ نیوتن متر بهره می‌برد.

شتاب صفر تا صد هر دو خودرو تقریبا نزدیک به هم بوده و برای راوفور معادل ۹.۷ و در اسپورتیج به ۹.۸ ثانیه می‌رسد؛ بنابراین در مجموع می‌توان گفت که عملکرد فنی این دو کراس اوور کامپکت تا حد زیادی مشابه یکدیگر بوده و اختلاف فاحشی بین آن‌ها دیده نمی‌شود.

در بحث تجربه رانندگی هم باید گفت که عایق‌بندی کابین اسپورتیج نسبت به حریف ژاپنی اندکی بهتر است و سروصدای موتور کمتر درون کابین به گوش می‌رسد؛ میزان پایداری و هندلینگ راو۴ تقریبا اطمینان‌بخش‌تر است و قابلیت مانورپذیری و فرمان پذیری آن اندکی نسبت به اسپورتیج برتر ارزیابی می‌شود.

از لحاظ کیفیت سواری و میزان نرمی سیستم تعلیق باید گفت هر دو خودرو تقریبا سواری اسپرتی را ارائه می‌دهند و در عبور از مسیرهای ناهموار کوبش‌هایی درون کابین آن‌ها احساس خواهد شد. ضمنا ناگفته نماند که این دو کراس اوور کامپکت به سامانه چهارچرخ محرک دو دیفرانسیل مجهز هستند و بنابراین می‌توان روی آفرود سبک با آن‌ها تا حدودی حساب کرد. البته تویوتا rav4 به قفل دیفرانسیل الکترونیکی نیز مجهز است و بنابراین قابلیت بیراهه‌نوردی آن نسبت به حریف کره‌ای برتر خواهد بود.

موتور تویوتا راو4

با مطالعه جدول زیر می‌توانید به کلیه اطلاعات فنی این دو خودرو دست پیدا کنید.

مدل خودروتویوتا راو4 نیوفیسکیا اسپرتیج QL
پیشرانه4 سیلندر تنفس طبیعی4 سیلندر تنفس طبیعی GDi
حجم موتور2.5 لیتر2.4لیتر
حداکثر قدرت177 اسب بخار181 اسب بخار
حداکثر گشتاور233 نیوتن‌متر237 نیوتن‌متر
گیربکس6 سرعته خودکار6 سرعته خودکار با شیفت لاک
مصرف سوخت (ترکیبی)8.1 لیتر5/8 لیتر
شتاب صفر تا 1009.7 ثانیه8/9 ثانیه
حداکثر سرعت200 کیلومتر در ساعت217 کیلومتر در ساعت

 

مقایسه تویوتا راوفور و کیا اسپورتیج از نظر آپشن‌های رفاهی

داخل کابین اسپرتیج

تویوتا راوفور از لحاظ آپشن‌های رفاهی در قالب مدل‌های مختلف به بازار ما را پیدا کرده است که اگر بخواهید تیپ پایه آن را با اسپورتیج مقایسه کنید، مسلما حرفی برای گفتن نخواهند داشت. اما در این مقاله ما مدل‌های فول آپشن تویوتا راو ۴ نیوفیس را مدنظر داریم و به این ترتیب، امکاناتی مثل کروز کنترل، فرمان برقی حساس به سرعت، نمایشگر لمسی داشبورد (۵ اینچی اسپورتیج و ۷ اینچی راو۴)، دوربین عقب، دیلایت، اتولایت، سیستم چراغ شور، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، تهویه اتوماتیک دوگانه ، صندلی راننده و سرنشین با تنظیمات برقی، گرمکن صندلی جلو، صندوق برقی هوشمند، صندلی چرمی، آینه‌های جانبی تاشونده برقی با گرمکن و سانروف در این دو خودرو به‌طور مشترک یافت می‌شوند.

Toyota RAV4 Hybrid 2016 1024 1b

اما وضعیت اسپورتیج نسبت به حریف مقداری بهتر است چراکه این خودرو اضافه بر امکانات یاد شده، به سقف پاناروما، شارژر وایرلس، سردکن صندلی جلو، گرمکن صندلی عقب، سنسور باران، گرمکن فرمان، کمکی پارک (PAS)، پدال شیفتر و کروز کنترل هوشمند مجهز است که در حریف یافت نمی‌شوند.

 

مقایسه ایمنی

مقایسه ایمنی

 

تویوتا راو ۴ نسل چهارم در سال ۲۰۱۳ و کیا اسپورتیج QL در سال ۲۰۱۵ موفق شدند ۵ ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ به دست آوردند؛ بنابراین این دو خودرو جزو محصولات کاملا ایمن موجود در بازار خواهند بود.

ضمنا تجهیزات ایمنی مناسبی نیز در این دو کراس اوور کره‌ای و ژاپنی یافت می‌شود که امنیت کاربران را به میزان قابل قبولی ارتقا می‌دهد . مطابق جدول زیر می‌توانید نسبت به جزئیات امکانات ایمنی تویوتا  rav4 و کیا اسپورتیج ۲۰۱۷ آگاهی پیدا کنید.

تجهیزاتکیا اسپورتیج QLتویوتا راو4
تجهیزات ایمنی و حفاظتیکمربند ایمنی پیش کشنده و محدودکننده، ورود بدون کلید، سیستم هشدار خروج از پارک به صورت دنده عقب (RCTA)، رادار تشخیص نقطه کور (BSD)، پشت سری فعال، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل سرعت در سرپایینیکمربند ایمنی پیش کشنده و محدودکننده، ورود بدون کلید، سیستم کنترل اتوماتیک سرعت در سرپائینی (DAC)، سیستم کنترل اتوماتیک سرعت در سربالایی (HAC)
کیسه هوا 6  کیسه هوا ( جلو، جانبی جلو، پرده‌ای) 6  کیسه هوا ( جلو، جانبی، سرنشین جلو، پرده‌ای)
سیستم ترمزABS، EBD،  ترمز پارک برقی(EBA) (EPT)- اتوهلد- کنترل ترمزها در پیچ، کنترل کشش و پایداری الکترونیکیترمزهای ضد قفل (ABS) و EBD

سیستم‌ترمز کمکی، کنترل کشش و پایداری الکترونیکی، سیستم کمکی ترمز (BAS)

 

مقایسه شرایط بازار و جمع‌بندی نهایی

در پایان مقاله مقایسه تویوتا راوفور و کیا اسپورتیج باید گفت که چه تویوتا راوفور نیوفیس ۲۰۱۷ و چه کیا اسپورتیج کیو ال 2017 از لحاظ رونق بازار خریدوفروش جزو محصولات نسبتا محبوب ارزیابی می‌شوند و شاید نتوان به‌طور دقیق نسبت به برتر بودن بازار یکی بر دیگری اظهارنظر کرد. در مجموع می‌توان گفت که هر دو خودرو جزو محصولات پرطرفدار هستند و مالکان آن‌ها جهت فروش اتومبیل خود به قیمت مناسب، مدت‌زمان زیادی انتظار پیدا شدن مشتری مطلوب را نخواهند کشید.

نمای پشت اسپرتیج

اما در باب جمع‌بندی نهایی نیز می‌توان این‌طور بیان کرد که گرچه این دو کراس‌اوور شرقی از بسیاری جهات به یکدیگر نزدیک هستند، اما اگر به دنبال یک کراس‌اوور باکیفیت از لحاظ دوام فنی و کیفیت قطعات بالا هستید که هزینه تعمیرات کمتری روی دستان بگذارد، بهتر است راوفور را به‌عنوان گزینه نهایی و برنده این رقابت انتخاب کنید.

اما در سمت دیگر اسپورتیج از آپشن‌های به‌روزتری برخوردار است و نمای ظاهری آن لوکس‌تر به نظر می‌رسد. کابین آن نیز تا حدودی ساکت‌تر بوده و آرامش بیشتری را نصیب سرنشینانش می‌کند. بنابراین اگر این معیارها را مدنظر دارید می‌توان گفت که محصول کره ای خودرو برنده مقایسه تویوتا راو 4 و کیا اسپرتیج خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *