دسته‌بندی نشده

بررسی تویوتا آریون گرند 2013

نقد و بررسی موتور تویوتا آریون 2013

تویوتا آریون (Toyota Aurion) یکی از خودروهای جذاب و دوست‌داشتنی کمپانی تویوتا است که موفق شد معنای تازه‌ای از یک تویوتا را در اذهان عمومی پدید آورد. تاکنون دو نسل از تویوتا آریون به بازار جهانی عرضه شده که خوشبختانه هر دو نسخه این خودرو به بازار کشورمان راه پیدا کرده‌اند. نسل دوم تویوتا آریون را می‌توان یکی از آخرین خودروهای شش سیلندر راه یافته به کشورمان قلمداد کرد که در مدل‌های 2012 و 2013 به‌دست مشتریان ایرانی رسید. نسل دوم تویوتا آریون تا سال 2017 روی خط تولید قرار داشت، اما محدودیت‌های واردات سبب شد که مشتریان ایرانی نتوانند بهره مناسبی از این تویوتا سریع و قدرتمند ببرند. هر دو نسل تویوتا آریون بر اساس تویوتا کمری هم‌سن و هم‌دوره خود توسعه یافتند و نسل دوم این خودرو نیز بر اساس تویوتا کمری نسل پنجم با اتاق XV50‌ ساخته شد. نسل دوم تویوتا آریون در ایران رقیب خودروهایی همچون کیا کادنزا، هیوندای آزرا و هوندا آکورد محسوب می‌شود و در دو تیپ گرند و اسپرت تحویل خریداران شده است. در ادامه با کارشناس خودرو سانیار همراه باشید تا نگاهی جامع به نسل دوم تویوتا آریون داشته باشیم  و بیشتر با این ژاپنی دوست‌داشتنی آشنا شوید.

نقد و بررسی فضای داخلی

به بیان بسیاری از طرفداران تویوتا، طراحی داخلی نسل دوم آریون حالتی کلاسیک و درعین‌حال لوکس دارد. با این وجود چنین داشبوردی برای یک سدان اسپرت و لوکس بیش از حد بی‌روح و کسل‌کننده به‌نظر می‌رسد و در این زمینه کره‌ای‌های هم‌دوره گوی رقابت را از تویوتا ربوده‌اند. با وجود سادگی کابین تویوتا آریون نسل دوم، ادوات و تجهیزات این خودرو در ارگونومیک‌ترین حالت ممکن طراحی شده‌اند و دسترسی مناسبی به امکانات رفاهی کابین خواهید داشت. فضای پا و سر نیز برای سرنشینان مناسب است و می‌توانید برای سفرهای طولانی روی تویوتا آریون نسل دوم حساب کنید. دوام کیفی بزرگترین نقطه قوت تویوتا آریون محسوب می‌شود و عایق‌بندی کابین این خودرو حتی پس از سال‌ها استفاده همچون روز اول بدون تغییر وظایف خود را انجام می‌دهد. این نقطه قوت سبب شده تا تویوتا آریون به محبوبیت فوق‌العاده‌ای در بازار خودروهای کارکرده دست یابد. تویوتا آریون نسخه لوکس‌تر و مجهزتری از تویوتا کمری هم‌نسل خود است و به همین دلیل امکانات رفاهی بیشتری را در این خودرو می‌توان یافت. از جمله تجهیزات رفاهی تویوتا آریون می‌توان به مواردی همچون سیستم ورود و استارت بدون کلید، تهویه هوای دوگانه، چراغ‌های زنون جلو با قابلیت تطبیق‌پذیری، سنسور نور، تنظیم برقی صندلی راننده، سانروف، کروز کنترل، دوربین دنده‌عقب، کامپیوتر سفری، پرده عقب برقی، مانیتور لمسی، تریم چرمی کابین و رینگ‌های 17 اینچی اشاره کرد. این تجهیزات برای یک تویوتا کافی به‌نظر می‌رسند اما در مقایسه با خودروهای کره‌ای هم‌رده، چندان قابل‌قبول نیستند.

نقد و بررسی بیرون خودرو

محصولات تویوتا معمولا به طراحی ساده و محافظه‌کارانه خود مشهور هستند و تنها در طی چند سال اخیر شاهد تزریق زیبایی به خودروهای تویوتا بوده‌ایم. در همین راستا تویوتا آریون نسل دوم نیز همچون نسل اول خود از ظاهری ساده بهره می‌برد که در مقایسه با رقبای خوش‌رنگ و لعاب کره‌ای، حرفی برای گفتن نخواهد داشت. طراحان تویوتا آریون برخلاف طراحان هیوندای، علاقه چندانی به خطوط شکسته و حجم‌های فانتزی نداشته‌اند و به همین دلیل ظاهر خارجی تویوتا آریون نسل دوم را شیک و درعین‌حال باوقار طراحی کرده‌اند. نمای جلویی تویوتا آریون جزئیات زیادی را در خود جای داده است و اسپرت و جذاب به‌نظر می‌رسد. نمای جانبی و نمای عقبی در مقایسه با نمای جلویی نسبتا ساده‌تر هستند و تنها در برخی نقاط همچون چراغ‌های عقب می‌توان المان‌های اسپرت را یافت. البته تویوتا در کنار تیپ گرند که از نمای ظاهری ساده و با ابهتی برخوردار است، برای آن‌که مشتریان طالب هیجان را از دست ندهد، تیپ اسپرت (SE) تویوتا آریون را هم به بازار عرضه کرده است که به‌واسطه قطعاتی همچون کیت اسپرت بدنه و جلوپنجره مشکی‌رنگ، جذابیت بیشتری برای قشر جوان و علاقه‌مندان به سدان‌های اسپرت به همراه دارد.پ

نقد و بررسی بیرون خودرو تویوتا آریون 2013

 

نقد و بررسی ایمنی خودرو

تویوتا آریون در سال 2013 توسط موسسه ایمنی انکپ استرالیا یا ANCAP مورد آزمون ایمنی قرار گرفته که حاصل آن کسب پنج ستاره ایمنی برای این خودرو بوده است. در زمینه امکانات ایمنی نیز تویوتا آریون نسل دوم خودرویی مجهز است و انتظارات را برآورده می‌کند. از جمله تجهیزات ایمنی تویوتا آریون می‌توان به شش کیسه هوا، ترمزهای دیسکی مجهز به سیستم ترمز ضد قفل، توزیع نیرو ترمز و ترمز کمکی، سنسور جلو و عقب، کنترل کشش و کنترل پایداری اشاره کرد.

نقد و بررسی ایمنی خودرو تویوتا آریون 2013.

 

نقد و بررسی موتور

عمده تفاوت تویوتا آریون نسل دوم با تویوتا کمری و سایر خودروهای کره‌ای در بخش قوای فنی این خودرو نهفته است. زیر کاپوت نسل دوم تویوتا آریون یک پیشرانه شش سیلندر 3.5 لیتری قرار گرفته که حداکثر 268 اسب‌بخار قدرت و 336 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. جعبه‌دنده در نظر گرفته شده برای تویوتا آریون نسل دوم نیز شش سرعته اتوماتیک است. تویوتا آریون نسل دوم به کمک این پیشرانه می‌تواند در مدت‌زمان هفت الی هشت ثانیه، از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد که رقمی قابل دفاع برای یک سدان سایز متوسط محسوب می‌شود. مصرف سوخت ترکیبی تویوتا آریون نسل دوم نیز حدود 9.5 لیتر در صد کیلومتر است که رقم قابل قبولی برای این سدان شش سیلندر محسوب می‌شود.

نقد و بررسی موتور تویوتا آریون 2013

 

نقد و بررسی ارزش خرید

نسل دوم تویوتا آریون تمامی ویژگی‌های مورد نظر برای یک سدان خانوادگی سریع را در خود جای داده است. موتوری قدرتمند، کابینی جادار و ایمنی مناسب از جمله مواردی هستند که برای چنین خودرویی امتیاز محسوب می‌شوند. در سوی مقابل کمبود امکانات رفاهی، طراحی ساده و محافظه‌کارانه و مصرف سوخت بالا از جمله معایب تویوتا آریون محسوب می‌شوند که مصرف‌کننده را به سمت خرید خودروهای کره‌ای جایگزین سوق می‌دهند. خرید تویوتا آریون در زمان حال اندکی چالش‌برانگیز به‌نظر می‌رسد. تولید این خودرو در سطح جهان متوقف‌شده و علاوه‌بر آن سال‌ها است که واردات چنین خودرویی به کشورمان صورت نمی‌پذیرد؛ از این‌رو طبیعی است که در مدت آتی شاهد کمبود برخی قطعات ظاهری تویوتا آریون باشیم. قطعات فنی این خودرو نیز گران‌قیمت هستند و درصورتی‌که آریون شما دچار مشکل فنی شود، هزینه‌های گزافی را برای تعمیر این خودرو متحمل خواهید شد؛ بنابراین بهتر است قبل از اخذ تصمیم نهایی برای خرید تویوتا آریون نسل دوم، نگاهی به خودروهای هم‌رده آن نظیر تویوتا کمری نسل پنجم، هیوندای آزرا و کیا کادنزا داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *