دسته‌بندی نشده

وظیفه بلوک سیلندر خودرو چیست ؟

وظیفه بلوک سیلندر خودرو چیست ؟

با توجه به اینکه یک سیلندر و پیستون ، به تنهایی نمی تواند نیروی لازم برای حرکت خودرو را فراهم آورد ، معمولا در خودروها ، از چند سیلندر استفاده می کنند.

از آنجایی که سیلندر ، استوانه ای توخالی می باشد ، جهت ایجاد چند سیلندر ، بر روی یک بلوک فلزی ، چند سوراخ ایجاد می کنند و آن را بلوک سیلندر می نامند. در صنعت به سوراخ های ایجاد شده در بلوک سیلندر ، بوش سیلندر گفته می شود. در شکل زیر یک نمونه از بلوک سیلندر را مشاهده می کنید.

 بلوک سیلندر احتراق داخلی

بلوک سیلندر احتراق داخلی

بلوک سیلندر ، در واقع بیس و پایه سایر اجزا و قطعات موتور می باشد چرا که می توان گفت سایر اجزا موتور به نوعی به آن متصل می شوند و بلوک سیلندر معمولا حجیم ترین و سنگین ترین قسمت یک موتور می باشد.

در بلوک سیلندر ، معمولا بوش های سیلندر را در امتداد یک خط ایجاد می کنند. مانند شکل زیر

بلوک خطی چهار سیلندر

 بلوک خطی چهار سیلندر

در بعضی از موتورهایی که تعداد سیلندرهای آن زیاد می باشد ، جهت کاهش عرض بلوک سیلندر و در نتیجه کاهش عرض کلی موتور خودرو و همچنین کارکرد بهتر موتور خودرو ، موتور را به صورت V شکل می سازند یعنی نصف بوش های سیلندر را با زاویه ( نسبت به میل لنگ ) و به صورت جفت در روبروی یکدیگر قرار می دهند.در شکل زیر یک نمونه از این بلوک سیلندر را می بینید.

بلوک سیلندر شش سیلندر خورجینی

بلوک سیلندر شش سیلندر خورجینی

همانطور که مشاهده نمودید بر روی سطح بلوک سیلندر علاوه بر بوش های سیلندر ، شیار ، سوراخ و برجستگی های کوچک و بزرگ فراوانی وجود دارد که هیچ کدام بی علت نیست و محل اتصال سایر اجزا و قطعات موتور می باشد.

بلوک هشت سیلندر خورجینی

بلوک هشت سیلندر خورجینی

انتهای بلوک سیلندر توسط کارتل مسدود می شود یعنی همانطور که بالای بلوک سیلندر ، سرسیلندر نصب می شود ، پایین بلوک سیلندر نیز کارتل نصب می شود. در شکل زیر یک کارتل خودرو را مشاهده می کنید.

 کارتل یا محفظه روغن

کارتل یا محفظه روغن

کارتل روغن موتور را ( که وظیفه روانکاری سطوح سایشی سیلندر و پیستون را بر عهده دارد) در خود نگه می دارد و به عنوان مخزن اصلی روغن خودرو عمل می کند. در شکل زیر همانگونه که می بینید ، کارتل از کف خودرو قابل مشاهده می باشد و زیر بلوک سیلندر نصب می شود. کارتل مشکی رنگ بوده و پیچ قرمز روی آن جهت تخلیه روغن درون آن ایجاد شده است.

 

در شکل زیر می توانید موقعیت بلوک سیلندر و کارتل روغن ( یا همان مخزن روغن ) و بعضی از سایر اجزا موتور را ببینید. ( تمام اجزا موتور نشان داده نشده است)

موقعیت بلوک سیلندر و کارتل روغن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *