دسته‌بندی نشده

معایب و مزایای بی ام و X3

معایب و مزایای بی ام و X3

بی ام و X3 نسل دوم را باید محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین کراس‌اوور لوکس آلمانی در بازار کشور دانست. در سال ۲۰۱۳ نمونه اولیه این خودرو در اختیار خریداران ایرانی قرار گرفت و پس از آن در سال 2015 نسخه فیس‌لیفت ایکس 3 نسل دوم با کد اتاق F25 نیز وارد بازار داخلی شد. نسخه فیس‌لیفت BMW X3 تا سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه ‌شد و طی این سال‌ها به‌واسطه ظاهر جذاب و توانایی‌های فنی خود توانست نسبت به مدل اولیه، مشتریان بیشتری را به‌سوی خود بکشاند.

در بازار ایران بی ام و X3 با پکیج 28i عرضه شده است. این مدل‌ از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژردار استفاده می‌کند که ۲۴۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیرو به چرخ‌ها در بی ام و X3 با استفاده از گیربکس ۸ سرعته خودکار ساخت ZF و سیستم چهار چرخ محرک اختصاصی بی ام و به نام xDrive انجام می‌شود.

بی ام و X3 کراس‌اووری خانوادگی، کم‌ مصرف و درعین‌ حال اسپرت و جوان‌پسند نیز به‌ حساب می‌آید. ایکس 3 در کنار تمامی مزایای خود از معایبی هم برخوردار است که باعث می‌شوند در مقابل برخی رقبا به‌سرعت عقب‌نشینی کند. برای آشنایی هرچه بیشتر شما مخاطبین گرامی با معایب و مزایای  بی ام و X3 در این مقاله از سری مقالات کارشناس خودرو قصد داریم کاستی‌ها و معایب و مزایای بی ام و X3 را به دقت بررسی کنیم و در اختیار شما قرار دهیم؛ لطفا تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

معایب بی ام وX3

عیب اول خشکی سواری

یکی از مهم‌ترین شکایاتی که مشتریان X3 از این خودرو دارند، خشکی سواری و تکان‌های بیش‌ازحد کابین این کراس‌اوور آلمانی است. البته این خودرو در مقایسه با ایکس 3 نسل اول (E83) سواری بهتر و راحت‌تری را ارائه می‌دهد، اما با این وجود نمی‌توان آن را در زمره راحت‌ترین خودروهای موجود در این کلاس قرار داد.

یکی از مهم‌ترین معضلات بی ام و X3 وجود رقیبی به نام لکسوس RX350 است که سواری فوق العاده نرم و راحتی دارد؛ البته در زمینه توانایی‌های حرکتی، X3 نسبت به رقیب ژاپنی خود در جایگاه بالاتری قرار می‌گیرد. ناگفته نماند که در نسخه‌هایی از بی ام و ایکس 3 که دارای سیستم تعلیق تنظیم‌شونده هستند، سواری این خودرو مقداری نرم‌تر به‌نظر می‌رسد؛ اما در مجموع نمی‌توان از سواری آن انتظار بالایی داشت. اگر یک کراس‌اوور اسپرت و سریع آلمانی می‌خواهید X3 گزینه‌ای ایده‌آلی محسوب می‌شود، ولی درصورتی که به‌دنبال سواری نرم و راحت هستید، توصیه می‌شود یک‌راست به‌سراغ لکسوس بروید.

عیب دوم توربوشارژر

توربوشارژر

گرچه برخورداری از یک موتور 2 لیتری توربوشارژ، به‌عنوان مزیت بی ام و X3 نسبت به اغلب رقبا مطرح می‌شود، ولی در اینجا می‌خواهیم به نیمه‌خالی لیوان هم نگاهی داشته باشیم. موتور کوچک بی ام و به‌مدد استفاده از سیستم پرخوران می‌تواند قدرتی در حد خودروهای شش سیلندر تولید کند. چنین قدرت و گشتاور چشمگیری، هزینه نگهداری بالایی را هم طلب می‌کند. سیستم توربوشارژر به‌نوعی یک مجموعه اضافی روی موتور خودرو محسوب می‌شود و وجود آن یعنی چنین موتوری در مقایسه با نمونه‌های تنفس طبیعی، از پیچیدگی‌های بیشتری برخوردار است؛ علاوه‌بر این موتورهای مجهز به توربوشارژ در صورت خرابی هزینه بیشتری را برای مالک خودرو به‌همراه خواهند داشت.

از سوی دیگر با توجه به این‌که توربوشارژر خودرو با روغن موتور روغن‌کاری می‌شود، کیفیت روغن موتور در عمر و کارایی مجموعه سیستم توربوشارژ تاثیر به‌سزایی خواهد داشت. اگر از روغن موتورهای ارزان‌قیمت استفاده کنید یا سرویس‌های موتور را به‌موقع انجام ندهید، موتور توربوشارژ BMW X3 می‌تواند از یک مجموعه کم‌مصرف و قدرتمند، تبدیل به یک معضل بزرگ شود و حسابی به کارت بانکی شما صدمه بزند!. از همین رو است که توربوشارژ نیز می‌توانید یکی از معایب بی ام و X3 باشد.

در اتومبیل‌های مجهز به سیستم توربوشارژ، مراقبت از خودرو نیز بسیار مهم است؛ برای مثال نباید به موتور سرد فشار وارد کنید و پس از طی کردن مسافت‌های طولانی نیز باید از خاموش کردن درجای موتور بپرهیزید و بهتر است اجازه دهید تا خودرو چند دقیقه‌ای درجا کار کند. از سوی دیگر کیفیت سوخت نیز در عملکرد و طول‌ عمر موتورهای توربو تاثیر فراوانی دارد.

عیب سوم سیستم تزریق سوخت مستقیم

سیستم تزریق سوخت مستقیم

استفاده از سیستم تزریق سوخت مستقیم یا GDi یکی دیگر از معایب بی ام و X3 محسوب شود. در این سیستم انژکتورها روی محفظه احتراق قرار دارند و عمل پاشش سوخت به‌صورت مستقیم انجام می‌شود. سیستم تزریق مستقیم سوخت باعث افزایش جزئی قدرت، کاهش مصرف سوخت و پایین آمدن دمای محفظه احتراق خواهد شد؛ البته در کنار این مزایا، سیستم GDi از معایبی هم برخوردار است.

این سیستم در صورت خرابی، هزینه تعمیر بسیار گران‌‌قیمت‌تری را نسبت به نمونه‌های معمولی دارد. از سوی دیگر در خودروهای مجهز به سیستم تزریق سوخت مستقیم، جرم‌گرفتگی سوپاپ‌های هوا یک ایراد متداول به‌حساب می‌آید. البته این جرم‌گرفتگی مختص به بی ام و نیست و در همه خودروهای GDi وجود دارد. مطمئنا هر چقدر بهتر و اصولی‌تر از خودرو استفاده کنید، این جرم‌گرفتگی دیرتر اتفاق می‌افتد، ولی نمی‌توان به‌طور صددرصد از وقوع آن پیشگیری کرد.

عیب چهارم، رینگ‌های بزرگ

رینگ‌های بزرگ

آخرین گزینه از معایب بی ام و X3 ، رینگ‌های بزرگ است. رینگ‌های زیبایی که روی بی ام و X3 می‌بینید در بهبود ظاهر اسپرت این خودرو نقش مهمی برعهده دارند، اما همین رینگ‌ها می‌توانند بلای جان مالکان هم باشند!. این رینگ‌های ۱۸ اینچی را می‌توان مقصر بخشی از ایراد اول یعنی خشکی سواری BMW X3 نیز دانست.

لاستیک‌های 245/50R18 که روی این رینگ‌ها قرار گرفته است، دیواره (فاق) کوتاهی دارند؛ به‌همین دلیل مواجه با دست‌اندازهای تیز و خطرناک می‌تواند منجربه ترکیدگی لاستیک X3 شود. مطمئنا درصورتی که رینگ‌های کوچک‌تری برای این خودرو سفارش داده شود، سواری خودرو نیز مقداری بهبود پیدا می‌کند. با این‌وجود رینگ‌های بزرگ این خودرو، در بازار کشور ما طرفداران فراوانی دارند و کمتر کسی حاضر است از آن‌ها دست بکشد.

جمع بندی معایب بی ام و X3

در یک جمع‌بندی کلی بررسی معایب بی ام و X3 ، می‌توان گفت که بی ام و X3 یک کراس‌اوور مجهز، ایمن، سریع، قدرتمند، کم‌مصرف و زیبا است که در بازار کشور ما بازار خرید و فروش بسیار پررونقی دارد. در قبال همه ویژگی‌های مثبتی که ذکر کردیم، این خودروی آلمانی دستمزد زیادی را هم از مالک خود طلب می‌کند و باید گفت که هزینه نگهداری آن بالاتر از رقبایی مانند لکسوس RX350 و NX200t است.

در این بین خریداران باید بدانند که هر خودرویی معایب و مزایای خود را دارد؛ به‌همین دلیل بهتر است پیش از خرید، تمامی خودروهای هم‌رده ایکس 3 را به‌دقت بررسی کنند. بی ام و در قبال توانایی‌های حرکتی خوب خود، هزینه نگهداری بالایی دارد؛ از سویی رقیب دیگری به نام پورشه ماکان نیز می‌تواند توانایی‌های حرکتی X3 را به چالش بکشد. در کل X3 مانند هر بی ام و دیگری، خودرویی است که در قبال توانایی‌ها و برتری‌های خود روی دیگری یعنی هزینه بالا و استهلاک بالا را نیز برای خریداران خود به‌همراه دارد.

مزایای بی ام و X3

مزایای بی ام و X3

مزیت اول قوای فنی قابل‌توجه

بی ام و X3 برخلاف رقیبانی همچون لکسوس RX350 و هوندا CRV که از موتورهای تنفس طبیعی پرحجم استفاده می‌کنند، به یک موتور کوچک ۲ لیتری توربوشارژ مجهز شده است. مزیت موتورهای توربوشارژردار، قدرت بالا و مصرف سوخت کمتر در مقایسه با نمونه‌های حجیم و تنفس طبیعی است.

قوای فنی قابل‌توجه

موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر بی ام و X3، توانایی تولید ۲۴۵ اسب‌بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. موتور ایکس 3 برای اینکه بتواند این کراس‌اوور ۱۷۲۰ کیلوگرمی را از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند، به زمانی در حدود ۶.۷ ثانیه نیاز دارد که نشان‌دهنده چالاکی بالای این خودرو است. در برابر چنین توانایی حرکتی شایانی، این موتور قدرتمند اشتیاق بسیار پایینی هم به مصرف بنزین دارد، به‌طوری‌که در هر ۱۰۰ کیلومتر تنها ۷.۳ لیتر بنزین را در سیکل ترکیبی مصرف می‌کند.

حال این موتور قدرتمند را در کنار گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته ساخت ZF آلمان و سیستم چهارچرخ محرک xDrive قرار دهید تا ببینید X3 چقدر توانایی‌های فنی بالایی دارد. این خودرو در پیچ‌ها می‌تواند پابه‌پای بهترین خودروهای سواری حرکت کند و هندلینگی فراتر از یک خودروی شاسی‌بلند را از خود ارائه ‌دهد.

مزیت دوم راحتی و کاربردی بودن

راحتی و کاربردی بودن

بی ام و در تولید نسل دوم X3 تنها به توانایی‌های حرکتی که شاخصه اصلی محصولات این شرکت هستند بسنده نکرده، بلکه روی کاربردی بودن و چندمنظوره بودن این خودرو نیز تأکید فراوانی داشته است. بی ام و X3 نسل دوم به همان اندازه که خودرویی سریع و اسپرت محسوب می‌شود، برای انجام سفرهای خانوادگی نیز کارآمد به‌نظر می‌رسد.

فضای داخلی این خودرو کاملا مناسب است و صندلی‌های آن راحتی قابل‌قبولی دارند. به‌خصوص در قسمت جلو، انواع تنظیمات موجود است و سرنشینان می‌توانند از گرمکن صندلی‌ نیز لذت ببرند. صندوق این خودرو نیز بزرگ است و قلاب‌هایی برای مهار کردن وسایل در کف آن دیده می‌شود.

در جاهای مختلف کابین نیز فضاهایی برای قرار دادن اشیاء وجود دارد و همین مسئله می‌تواند به‌عنوان یک مزیت برای این خودرو ثبت شود. کاربردی بودن X3 تنها محدود به فضای داخلی نیست؛ ارتفاع کف این خودرو از سطح زمین به‌گونه‌ای است که کم‌تر جای نگرانی دارد و دید راننده به اطراف نیز بسیار خوب است. اگر نسخه‌ای که خریداری می‌کنید به سیستم تعلیق Adaptive هم مجهز باشد، می‌توانید با تغییر حالت‌های رانندگی، نرمی سیستم تعلیق را نیز تنظیم کنید.

مزیت سوم امکانات فراوان

امکانات فراوان

از نظر امکانات رفاهی، بی ام و X3 قطعا به پای محصولات لکسوس نمی‌رسد، اما همچنان آپشن‌های بسیار مناسبی دارد. از امکانات رفاهی کابین این خودرو می‌توان به سقف پانوراما، گرمکن صندلی‌های جلو، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، صندوق‌عقب برقی از نوع هوشمند، شیفترهای پشت فرمان، سیستم صوتی حرفه‌ای هارمن کاردون، ترمز پارک برقی، هدآپ دیسپلی، سنسور نور و باران، حافظه صندلی راننده، سیستم اتوپارک، کروز کنترل هوشمند، چراغ‌شور، چراغ‌های LED، گرمکن فرمان، سیستم ورود و استارت بدون کلید، تهویه خودکار دو منطقه‌ای و پرده جانبی عقب اشاره کرد. به این ترتیب می‌توان X3 را از مجهزترین خودروهای روز بازار دانست.

مزیت چهارم، ایمنی بالا

ایمنی بالا

بی ام و X3 نسل دوم موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی از موسسه Euro NCAP شده است. این خودرو برای دستیابی به این سطح از امنیت، به انبوهی از تجهیزات ایمنی فعال و غیرفعال مجهز شده است. از تجهیزات ایمنی بی ام و X3 می‌توان به ۶ عدد ایربگ، کمربندهای ایمنی پیش کشنده، پشت‌سری‌های فعال، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین دید عقب، سنسورهای جلو و عقب، سیستم هشدار نقطه کور، سیستم ترمز اضطراری، رادار تصادف جلو، رادار تابلو خوان، سنسور فشار باد تایر، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش و سیستم کنترل سرعت در سرازیری اشاره کرد.

مزیت پنجم سیستم چهارچرخ محرک xDrive

سیستم چهارچرخ محرک xDrive

تقریباً همه رقبای بی ام و X3 به سیستم چهارچرخ محرک مجهز هستند، اما هیچ‌یک از این سیستم‌ها به پای سیستم چهارچرخ محرک اختصاصی BMW موسوم به xDrive نمی‌رسند. سیستم xDrive بی ام و بسیار هوشمند و کارآمد است، به‌طوری‌که اجازه کم‌ترین هرزگردی را به چرخ‌ها نمی‌دهد و با پاسخ‌دهی بسیار سریع از هرزگردی چرخ‌ها جلوگیری می‌کند.

همچنین برای بهبود هندلینگ خودرو، این سیستم در بیشتر مواقع نیروی بیشتری را به محور عقب روانه می‌کند و تنها درصورت نیاز می‌توان با قفل‌کردن دیفرانسیل مرکزی، نیروی موتور را به‌طور مساوی بین چرخ‌های جلو و عقب تقسیم کرد. سیستم xDrive سنسورها، سیستم ترمز و دیفرانسیل‌ خودرو را کاملا تحت فرمان خود قرار می‌دهد تا درنهایت بهترین پایداری و هندلینگ برای ایکس 3 فراهم شود.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری مزایای بی ام و X3

مزایای بی ام و X3

مزایای بی ام و X3 باعث می‌شود که بتوانیم این کراس‌اوور آلمانی را خودرویی بسیار کامل، زیبا، اسپرت، کاربردی و قدرتمند بدانیم. درمجموع بی ام و ایکس 3 نیوفیس به‌راحتی می‌تواند تمامی انتظاراتی که از یک خودروی آلمانی دارید را برآورده کند. مطمئنا درصورتی که دولت مجال واردات خودرو را می‌داد، امروز شاهد پیشتازی نسل سوم این خودرو نیز در خیابان‌های کشورمان بودیم.

در حال حاضر این خودرو از نظر قابلیت‌های حرکتی و مصرف سوخت در وضعیتی بهتر از لکسوس RX350 یا NX200t قرار دارد و با توجه به عرضه گسترده و مناسب بودن خدمات پس از فروش شرکت پرشیا خودرو، می‌توان آن را بهترین شاسی‌بلند لوکس بازار در این رنج قیمتی دانست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *