دسته‌بندی نشده

TPMS چیست و چگونه کار می کند؟

TPMS چیست و چگونه کار می کند؟

در این مقاله از کارشناس خودرو سانیار به بررسی سیستم TPMS و مزایا و معایب این سیستم اشاره می کنیم ، در ادامه با کارشناس خودرو سانیار همراه باشید . سیستم TPMS مخفف Tire Pressure Monitoring System است و وظیفه آن نشان دادن میزان باد لاستیک ها به راننده می باشد. این سیستم به صورت الکترونیکی کار می کند و به صورت زنده میزان باد لاستیک را به راننده گزارش می دهد. هدف از سیستم نظارت بر فشار باد تایر (TPMS) در وسیله نقلیه شما این است که به شما هشدار دهد که حداقل یک یا چند لاستیک به میزان قابل توجهی کم باد شده اند و احتمالاً شرایط رانندگی ناایمن را ایجاد می کند. نشانگر فشار کم لاستیک TPMS یک نماد زرد رنگ است که روی صفحه ابزار داشبورد به شکل مقطع لاستیک (که شبیه نعل اسب است) با علامت تعجب روشن می شود.

آن چراغ نشانگر در وسیله نقلیه شما سابقه دارد. این تاریخچه ریشه در سال‌ها عدم اطمینان در مورد فشار مناسب لاستیک‌ها و بسیاری از تصادفات رانندگی جدی دارد که اگر رانندگان می‌دانستند فشار باد لاستیک پایین است، ممکن است از آنها جلوگیری شود. حتی در حال حاضر، تخمین زده می شود که روزانه تعداد قابل توجهی از وسایل نقلیه با لاستیک های کم باد به جاده ها می آیند. با این حال، تعمیر و نگهداری مناسب تایر با کمک TPMS می تواند به جلوگیری از بسیاری از حوادث جدی کمک کند.

قبل از اینکه این سیستم  رایج شود، دانستن اینکه آیا فشار باد لاستیک خودرو شما به سطوح ناامن رسیده است به معنای بیرون آمدن، خم شدن و استفاده از گیج باد بود. به استثنای چند مورد، این تنها ابزار کنترل فشار مصرف کنندگان عادی بود که در اختیار داشتند.

سپس، در پاسخ به افزایش تصادفات ناشی از باد کم لاستیک ها، دولت ایالات متحده قانون افزایش یادآوری حمل و نقل، مسئولیت پذیری و اسناد (TREAD) را تصویب کرد. یکی از نتایج این قانون این است که اکثر وسایل نقلیه فروخته شده در ایالات متحده از سال 2007 دارای نوعی سیستم نظارت بر فشار باد لاستیک هستند.

هر TPMS یکسان عمل نمی کند. روشن شدن نشانگر فشار پایین تایر، مرحله نهایی فرآیند TPMS غیر مستقیم یا TPMS مستقیم را نشان می دهد.

TPMS غیر مستقیم: TPMS غیر مستقیم چیست و چگونه کار می کند؟

یک TPMS غیر مستقیم معمولاً به سنسورهای سرعت چرخ که سیستم ترمز ضد قفل استفاده می کند متکی است. این حسگرها سرعت چرخش هر چرخ را اندازه‌گیری می‌کنند و می‌توانند توسط سیستم‌های کامپیوتری روی برد برای مقایسه با یکدیگر و سایر داده‌های عملکرد خودرو مانند سرعت استفاده شوند.

بر اساس سرعت چرخش هر چرخ، رایانه می‌تواند اندازه نسبی لاستیک‌های خودروی شما را تفسیر کند. هنگامی که یک چرخ سریعتر از حد انتظار شروع به چرخیدن می کند، کامپیوتر محاسبه می کند که تایر کم باد شده است و بر این اساس به راننده هشدار می دهد.

بنابراین، یک سیستم نظارت غیرمستقیم فشار تایر در واقع فشار تایر را اندازه گیری نمی کند. این اندازه‌گیری همان اندازه‌گیری را که ممکن است با گیج لاستیک ببینید، به صورت الکترونیکی پردازش نمی‌کند. در عوض، یک مانیتور فشار غیرمستقیم تایر به سادگی سرعت چرخش لاستیک‌های شما را اندازه‌گیری می‌کند و سیگنال‌هایی را به رایانه ارسال می‌کند که وقتی چیزی در چرخش اشتباه به نظر می‌رسد، چراغ نشانگر را فعال می‌کند.

TPMS غیر مستقیم

مزایای TPMS غیر مستقیم

– نسبتاً ارزان در مقایسه با TPMS مستقیم

– نسبت به TPMS مستقیم در طول سالها به برنامه نویسی/تعمیرات کمتری نیاز دارد

معایب TPMS غیر مستقیم

– در صورت خرید لاستیک بزرگتر یا کوچکتر ممکن است نادرست شود

— ممکن است زمانی که لاستیک ها به طور ناهموار فرسوده می شوند غیر قابل اعتماد باشد

– پس از باد کردن مناسب هر لاستیک باید ریست شود

— باید پس از چرخش معمولی تایر ریست شود

TPMS مستقیم: TPMS مستقیم چیست و چگونه کار می کند؟

TPMS مستقیم از سنسورهای نظارت بر فشار در هر تایر استفاده می کند که سطوح فشار خاص را کنترل می کند – نه فقط داده های چرخش چرخ از سیستم ترمز ضد قفل.

سنسورهای موجود در یک TPMS مستقیم حتی ممکن است خوانش دمای لاستیک را ارائه دهند. سیستم نظارت مستقیم فشار باد تایر تمام این داده‌ها را به یک ماژول کنترل متمرکز می‌فرستد، جایی که تجزیه و تحلیل، تفسیر می‌شود، و اگر فشار باد تایر کمتر از آنچه باید باشد، مستقیماً به داشبورد شما منتقل می‌شود، جایی که چراغ نشانگر روشن می‌شود. یک مانیتور مستقیم فشار تایر معمولاً همه این داده ها را به صورت بی سیم ارسال می کند. هر سنسور یک شماره سریال منحصر به فرد دارد. به این ترتیب است که این سیستم نه تنها بین خود و سیستم های موجود در سایر وسایل نقلیه، بلکه در بین خوانش فشار برای هر تایر جداگانه نیز تمایز قائل می شود.

بسیاری از تولیدکنندگان از فناوری انحصاری برای این سیستم‌های بسیار تخصصی استفاده می‌کنند، بنابراین تعویض TPMS به روشی که با خودروی شما سازگار و سازگار باشد به یک تکنسین با تجربه و آگاه نیاز دارد.

مزایای TPMS مستقیم

— خوانش واقعی فشار تایر را از داخل تایر ارائه دهید

– به دلیل چرخش لاستیک یا تعویض لاستیک مستعد اشتباه نیست

– همگام سازی مجدد ساده پس از چرخش لاستیک یا تعویض تایر

— باتری های داخل حسگرها معمولاً حدود یک دهه دوام می آورند.

— ممکن است در لاستیک یدکی خودرو گنجانده شود

معایب TPMS مستقیم

– به طور کلی گران تر از TPMS غیر مستقیم است

– اگرچه ساده است، اما همگام سازی مجدد ممکن است به ابزارهای پرهزینه نیاز داشته باشد.

— باتری به ندرت قابل تعمیر است. اگر باتری خالی شود، کل سنسور باید عوض شود.

– سیستم های اختصاصی نصب، سرویس و تعویض را برای مصرف کنندگان و فروشگاه های خودرو گیج کننده می کند.

– حسگرها در حین نصب و جداسازی در معرض آسیب هستند

فشار تایر و ایمنی

اگرچه روش ها ممکن است متفاوت باشد، اما هر دو سیستم به یک هدف عمل می کنند و چراغ نشانگر یکسانی را فعال می کنند. حتی اگر یک TPMS زمانی که به درستی نگهداری شود می تواند هشدارهای دقیقی ارائه دهد، اما جایگزینی برای بررسی  دستی فشار هوا نیست ، آن را فقط یکی دیگر از موارد در جعبه ابزار تعمیر و نگهداری خودرو خود در نظر بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *