دسته‌بندی نشده

سیستم ایمنی FCW خودرو چیست؟

سیستم ایمنی FCW خودرو چیست؟

در این مقاله از سری مقالات دانش فنی کارشناس خودرو سانیار به یکی دیگر از سیستم های ایمنی خودرو FCW که مخفف Forward Collision Warning هشدار برخورد از جلو است بپردازیم در ادامه با ما همراه باشید .

 

سیستم های ایمنی خودرو می تواند سهم مهمی در کاهش تصادفات رانندگی داشته باشد و تکنولوژی رانندگی ایمن نقش مهمی در رانندگی آینده ایفا خواهد کرد.FCW یا هشدار برخورد از جلو، سیستم ایمنی فعالی است که با رعایت حداقل فاصله مجاز از خودروی مقابل مانع از نزدیک شدن و برخورد به خودروی روبرو می شود.

سیستم ایمنی فعال چیست ؟

سیستم‌های ایمنی در خودروها به دو دسته فعال و غیر فعال تقسیم می‌شوند. تجهیزاتی که در دسته ایمنی فعال قرار دارند می‌توانند از ایجاد تصادف و یا شدت آن بکاهند و مهم‌ترین بخش ایمنی خودروها را تشکیل می‌دهند.

این فناوری چگونه کار می کند ؟

سیستم های هشدار برخورد رو به جلو از حسگرهایی برای تشخیص موانع در مسیر خودرو استفاده می کنند. این سیستم‌های هشدار می‌توانند ترافیک جلوی آهسته یا متوقف شده را حس کنند. برخی از سیستم های پیشرفته تر نیز ممکن است عابران پیاده، دوچرخه سواران یا حیوانات بزرگ را شناسایی کنند.

هنگامی که سیستم مانعی مانند خودروی متوقف شده را تشخیص می دهد، با یک سیگنال هشدار برخورد از جلو به راننده هشدار می دهد. سیگنال ممکن است بصری، شنیداری یا احساسی مانند لرزش صندلی یا ضربان ترمز شما باشد.

هشدار برخورد از جلو اغلب با ویژگی دیگری به نام ترمز اضطراری خودکار همراه است . اگر پس از هشدار برخورد از جلو واکنشی نشان ندهید، خودرو ممکن است ترمز اضطراری خودکار را برای کاهش سرعت خودروی شما فعال کند یا آن را متوقف کند.

نام های دیگر این فناوری

  • سیستم جلوگیری از برخورد خودرو
  • ایمنی شهر
  • سیستم جلوگیری از برخورد
  • بینایی
  • هشدار تصادف رو به جلو
  • هشدار انسداد رو به جلو
  • کمک جلو
  • سیستم جلوگیری از تصادف از عقب
  • حس ایمنی

توجه به نام این قابلیت مشخص است، قابلیت هشدار برخورد از جلو، تکنولوژی است که پیش از وقوع برخورد از روبرو به راننده هشدار می‌دهد. این سیستم در اکثر خودروها، با استفاده از یک دوربین و رادار ناظر بر جاده عمل می‌کند. حسگرهای تعبیه شده در خودرو به محض مشاهده نزدیک شدن شیء و یا وسیله نقلیه دیگری به خودرو، هشدارهایی را ارسال می‌کنند. در خودروی ولوو اس 60 (Volvo S60)، سیستم ایمنی FCW از دو طریق به راننده هشدار می‌دهد: نور فلش روی داشبورد و هشدار صوتی؛ اما این قابلیت در خودروهای خودروسازهای مختلف، متفاوت است.

در برخی از خودروها، سیستم هشدار حتی با استفاده ترمز، از برخورد و تصادف احتمالی جلوگیری می‌کند. در تست خودروی ولوو اس ۶۰، هم هشدار و هم در صورت نیاز ترمز اتوماتیک به خوبی عمل کردند. قابلیت های ایمنی این سیستم ها چنانچه ذکر شده، در تست های انجام شده، فوق العاده تاثیر گذار بودند.

سیستم ایمنی FCW

 

در مجموع، سیستم هشدار برخورد از جلو همراه با ترمزگیری اتوماتیک یک سیستم بسیار کارآمد و مناسب بوده و می‌تواند به طرز چشمگیری مانع از برخورد و تصادفات رانندگی شده و بر قابلیت های امنیتی خودرو شما بیافزاید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *