دسته‌بندی نشده

واتر پمپ خودرو را چه زمانی تعویض کنیم ؟

واتر پمپ خودرو را چه زمانی تعویض کنیم ؟

  واتر پمپ از مهم‌ترین قطعات پیشرانه خودرو است ، نقش یک واتر پمپ سالم برای موتور بسیار مهم است ، وظیفه واتر پمپ به حرکت درآوردن مداوم آب و ضد یخ در داخل موتور برای جلوگیری از جوش آوردن است. اگر واتر پمپ سالم نباشد، موتور داغ می کند. البته موتور داغ کرده هم می تواند به نرمی کار کند، اما داغ کردگی شدید میتواند به موتور آسیب برساند. به همین دلیل، اگر دمای موتور شما به بالای سطح عادی برود، باید هرچه سریعتر سیستم خنک کننده را بررسی نمایید. بسیاری از مشکلات پیش آمده در خودرو طبق بررسی های صورت گرفته ، بیش از 80 درصد ناشی از عدم کارکرد صحیح سیستم خنک کنندگی خودرو می باشد.در ادامه با کارشناس خودرو همراه باشید تا با واتر پمپ و اعلائم خرابی آن بیشتر آشنا شوید.

یک مالک خودرو باید در نظر داشته باشد که واتر پمپ به مراقبت احتیاج دارد و تشخیص دهد که این قطعه چه زمانی به تعمیر یا تعویض نیاز دارد. وجود لک‌ ضد یخ یا آب در زیر خودرو یا بالا رفتن آمپر آب می‌تواند نشانه‌هایی از زمان تعویض واتر پمپ باشد.

 

واترپمپ یا پمپ آب چیست و چه کاری انجام می دهد؟

پمپ آب، باعث ایجاد جریان آب در سیستم خنک کننده موتور می شودد. نامگذاری پمپ آب به زمان گذشته بر می گردد که سیستم خنک کننده ماشین را با آب پر می کردند. خودروهای جدید از مایع مخصوصی به نام ضد یخ یا خنک کننده (Coolant) استفاده می کنند.

سیستم خنک کننده خودرو چگونه کار می کند؟

وقتی که موتور سرد است ترموستات جلوی جریان را در رادیاتور می گیرد و وقتی موتور به دمای عادی رسید جریان را به راه می اندازد. همچنان که خنک کننده داغ از رادیاتور می گذرد، خنک می شود. واتر پمپ، آب سرد شده را از رادیاتور بیرون می راند.

در اغلب خودروهای امروزی، پمپ آب یک قطعه مکانیکی است که با تسمه پروانه به چرخش می افتد. خود تسمه پروانه هم بوسیله  پولی یا قرقره میل لنگ موتور بکار می افتد. در بعضی از خودرو ها، پمپ آب با تسمه تایم یا زنجیر تایم مرتبط است. خودرو های دیگر دارای یک پمپ آب الکتریکی می باشند که با یک موتور الکتریکی کار می کند.

چه موقع واتر پمپ نیاز به تعویض دارد؟

پمپ آب نیاز به تعویض در مسافت خاصی را ندارد، و باید در هر بار رفتن به تعمیرگاه، واترپمپ نیز بررسی شود و در صورت مشاهده هر گونه علایم خرابی تعویض شود. همچنین پمپ آب را در صورت شکستگی باید عوض کرد. در بعضی مواقع بنابر احتیاط آن را تعویض می کنند. برای مثال، هنگام تعویض تسمه تایم و یا وقتی که مشکل داغ کردگی ناشی ازپمپ آب وجود داشته باشد.

نشانه های خرابی یک پمپ آب چه هستند؟

یکی از نشانه های خرابی واترپمپ، نشت مایع خنک کننده از پمپ آب است. پمپ آب در قسمت پایینی خود دارای یک سوراخ نشت می باشد. دیدن کمی مایع خنک کننده خشک شده در کناره های سوراخ عادی است اما مایع خنک کننده ای که از سوراخ نشت می کند نشانه خرابی است.
سازندگان خودرو، برای وقتی که پمپ آب دچار مشکل شده است راهنمایی هایی را به مکانیک ها ارائه می دهند. مایع خنک کننده ای که از واتر پمپ نشت می کند بسته به رنگ مایع خنک کننده، معمولا به رنگ صورتی یا سبز دیده می شود. اغلب اوقات، خنک کننده نشت کرده بوسیله تسمه پروانه به اطراف پاشیده می شود و در اطراف خود و بر روی خود تسمه پروانه به رنگ سفید دیده می شود.

پولی واتر پمپ را چک کنید. بخش گرد واتر پمپ که تسمه دور آن می‌افتد را پیدا کنید. پولی را به جلو و عقب تکان بدهید. اگر شل بود وقت عوض کردن آن شده است.

 

نشانه های خرابی یک پمپ آب

به صدای پیشرانه گوش دهید. کاپوت را بالا بزنید و خودرو را روشن کنید. اگر صدای ساییدگی ضعیفی ‌شنیدید، اوضاع وخیم است! هر چه اوضاع بدتر شود صدا هم بیشتر شنیده خواهد شد.

صدای پیشرانه

 

اطراف واتر پمپ و واشرها به دنبال نشتی بگردید. اگر قطرات آب یا مقدار کمی بخار آب مشاهده شد، به طور قطع نشتی وجود دارد.

اطراف واتر پمپ و واشرها به دنبال نشتی بگردید

 

اگر چراغ هشدار دمای آب روشن شده است به آن توجه کنید. اگر مایع خنک کننده کافی به علت نشتی واترپمپ به پیشرانه نرسد، دمای آن بالا می‌رود و باعث می‌شود چراغ هشدار دهنده روشن شود 

چراغ هشدار دمای آب

 

 اگر سطح آب رادیاتور پایین است و خودرو را به تازگی خاموش کرده‌اید، پیش از اضافه کردن آب اجازه دهید مدتی بگذرد و پیشرانه سرد شود؛ چون اضافه کردن آب سرد به پیشرانه داغ می‌تواند به علت اختلاف زیاد دمای آب باعث ترک خوردن پوسته سیلندر شود. منظور از پیشرانه سرد، پیشرانه‌ای است که حداقل یک ساعت از خاموش شدن آن گذشته باشد و هیچ فشاری زیر درب رادیاتور وجود نداشته باشد. هیچ وقت ضد یخ کامل و بدون آب داخل رادیاتور نریزید چون ممکن است بیش از حد داغ شود. از دفترچه راهنمای خودرو کمک بگیرید که معمولا مخلوطی 50/50 از آب و ضد یخ را توصیه می‌کنند. برای برخی خودروها نیز مخلوط 30/70 توصیه شده است. اگر در مناطق سردسیر زندگی نمی‌کنید، آب خالص نیز می‌تواند کافی باشد.

موقعیت قرارگیری واتر پمپ در پیشرانه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *