دسته‌بندی نشده

تفاوت انواع سوناتا و آپشن های آن چیست؟

یک راننده معمولی وقتی به خرید هیوندا سوناتا دست دوم فکر می‌کند چهره کلی از این خودرو را در ذهن دارد؛ خودرو سدان با ظاهر کشیده و چراغ‌های باریک پشت آن اولین طرحی است که در ذهن از یک سوناتا نقش می‌بندد. ولی یک فرد ماشین‌باز می‌داند که برای خرید هیوندا دست دوم ما تنها با یک مدل سوناتا روبرو نیستیم. این خودرو کره‌ای آنقدر سابقه طولانی داشته که باعث شده سری‌های مختلف با نام‌های متفاوتی در بازار فروخته شود و خرید هیوندا سوناتا دست دوم بسیار رونق دارد. حالا اگر فردی این شناخت را نداشته باشد چگونه فرق آنها را از هم تشخیص دهد؟ برای جواب به این سوال در ادامه  با کارشناس خودرو همراه باشید.

سن و سال
اولین راه تشخیص مدل سوناتا سن و سال آن است. یعنی با کمک سال خودرو می‌توان فهمید چه مدلی مقابلتان قرار دارد.

مدل قبل از ۲۰۰۹سوناتا NF
مدل ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴سوناتا YF
مدل ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷سوناتا Lf

هیوندای سوناتا NF با دو موتور 4 سیلندر و 6 سیلندر در ایران عرضه شد؛ موتور 2.4 لیتری با قدرت 162 اسب بخار و موتور 3.3 لیتری با قدرت 235 اسب بخار که به گیربکس 5 سرعته اتوماتیک میباشد


تفاوت انواع سوناتا و آپشن های آن چیست ؟

تفاوت ظاهری سری‌های مختلف سوناتا
سوناتا YF پلت‌فرمی شبیه به کیا اپتیما دارد. این مدل جوان پسندانه‌تر از سری قبلی بود اما به دلیل انتقادات به این طراحی در محل تولدش در سری بعدی (LF) شکل کلاسیکی از آن به بازار آمد. با این‌حال شرکت هیوندا که نشان داده اهمیت زیادی به سلیقه مشتری می‌دهد سوناتا ۲۰۱۸ خود را دوباره با ظاهر اسپرت روانه بازار کرده است. این مدل هنوز به ایران نیامده اما قرار است سری هیبریدی آن به اینجا نیز برسد. در حال حاضر برای تشخیص آخرین مدل سوناتا در بازار باید بدانید که مدل LF ابعاد بزرگ‌تر و چراغ‌های متفاوتی دارد. نوار نقره‌ای کروم آن هم از جلو خودرو تا دور شیشه عقب کشیده شده که در سری قبلی وجود نداشت. شما با نگاه به ظاهر خودرو هم می‌توانید مدل آن را تشخیص دهید. نوار نقره‌ای زیر چراغ‌ها در سوناتا سری اول (NF) وجود ندارد. طراحی خودرو در این سری بسیار ساده‌تر از دو مدل بعدی به نظر می‌آید.
در سوناتا YF و LF زیر دستگیره یک چراغ قرار دارد و همچنین چراغ‌های روی آینه بغل نسبت به سری اول باریک‌تر شده است. در این دو سری جلو پنجره کروم سه خط افقی وجود دارد. فرق این دو سری را می‌توان از نمای جانبی تشخیص داد. در مدل LF شاهد خط سقف هستید که به صندوق عقب می‌رسد. این خط در مدل‌های قبل وجود نداشته است. چراغ جلو خودرو هم کشیده‌تر شده و از نمای جانبی تا وسط در کاپوت ادامه پیدا می‌کند. تفاوت بارز مدل YF با LF را می‌توانید از سقف این دو متوجه شوید. مدل جدیدتر یک سقف یک تکه و پانوراما دارد ولی این سان‌روف در سقف YF ساده و کوچک‌تر است. همچنین کابین سوناتا LF از YF قابل تشخیص است چرا که طراحی جدید سری LF اتاق بزرگ‌تری به سرنشینان می‌دهد.

تفاوت ظاهری سری_های مختلف سوناتا

مشخصات هیوندای سوناتا YF

طراحی جدید آن منجر به طول بیشتر،ارتفاع کمتر و همچنین وزن کمتر شد و از نظر مشخصات فنی این خودرو شامل موتور 4 سیلندر 2.4 لیتری با قدرت 178 اسب بخار است و  از سیستم گیربکس 6 سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی بهره می برد.

هیوندای سوناتا LF مدل 2015

هفتمین نسل هیوندای سوناتا با نام سوناتا LF از سال 2015 با طراحی لوکس تر از قبل عرضه شد و تغییرات زیادی نسبت به نسل قبل خودرو کرده است و با نگاه اول متوجه جلو پنجره کرومیک جدید و چراغ های جلوی زنون آن می شوید.

سوناتا LF از یک موتور 2.4 لیتری با قدرت 178 اسب بخار بهره می برد، شتاب این مدل 9.9 ثانیه است و حداکثر سرعت آن 205 کیلومتر بر ساعت است و از نظر امکانات ایمنی و رفاهی سوناتا LF یکی از کاملترین خودروهاست.

هیوندای سوناتا هیرید LF

در سال 2017 برای اولین بار نسخه ی هیبریدی این خودرو نیز وارد ایران شد که علاوه بر تفاوت های ظاهری نیز دارای پیشرانه ای قوی تر نسبت به نسخه ی بنزینی است ؛ پیشرانه ای 4 سیلندر بنزینی با سیستم پاشش مستقیم سوخت GDi با حجم 2 لیتر و یک پیشرانه ی الکتریکی است که مجموع قدرت تولید شده توسط این دو پیشرانه 207 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه میباشد این خودرو در سال 2018 نیز مورد فیس لیفت قرار گرفت.

 

عکس

امکانات رفاهی در سوناتا
با خرید هیوندا سوناتا دست دوم سری LF شما صاحب خودرویی با امکانات و آپشن‌های بیشتر می‌شوید. برای مثال در این خودرو سیستمی برای متناسب‌کردن مصرف سوخت وجود دارد تا بتوان نوع رانندگی را بین گزینه‌های «اقتصادی، معمولی و اسپرت» تغییر داد. سردکن صندلی هم آپشن جدیدی است که امروزه در خودروها نصب می‌شود و تنها در صندلی جلو سوناتا جدیدتر به کار رفته است. سوناتا LF هنگام رانندگی در یک صفحه نمایش نقاط کور دید راننده را به نمایش می گذارد. ترمز دستی برقی و صندوق‌عقب برقی هم امکاناتی است که تنها در سری آخر آن وجود دارد.

امکانات رفاهی در سوناتا

فرق سوناتا فول و نیمه فول

تفاوت سوناتا فول و نیمه فول : یکی از مسائلی که سبب شده برخی از افراد در خرید خودرو کمی گیج شوند این است که برخی از خودروهای خارجی در چند مدل مختلف عرضه می شوند و هر کدام نیز دارای آپشن های متفاوت می باشند. یکی از این خودروها، خودروی سوناتا می باشد که در دو مدل فول و نیمه فول عرضه شده است که برخی از آپشن هایشان با یکدیگر متفاوت می باشد.

تفاوت سوناتا فول و نیمه فول : در سال 2014 کمپانی کره ای هیوندای از یک مدل سوناتا با نام سوناتا YF فیس لیفت رونمایی به عمل آورد که در واقع نسخه ی فول سوناتا YF 2011 می باشد. این خودرو دارای تفاوت هایی از لحاظ طراحی بدنه و شکل ظاهری نظیر طراحی متفاوت جلو پنجره ها، چراغ های جلو از نوع زنون، چراغ های عقب از نوع LED، تغییر در طراحی سپرهای عقب، استفاده از رینگ های 17 و 18 اینچی می باشد.

از لحاظ تغییرات داخلی، سوناتا فول با نسخه ی قدیمی خود تفاوت هایی در پنل کاربری جدید این خودرو، طراحی چرمی فرمان خودرو، مانیتور 8 اینچی با بهرمندی از GPS، دارای یک صفحه نمایش رنگی، استفاده از فیبر کربن در ساخت داشبورد این خودرو، تجهیز صندلی راننده به تهویه می باشد. مدل نیم فول این خودرو خواهان بسیاری در بازارهای اتومبیل داشته است ولی با عرضه ی نسخه فول سوناتا YF بسیاری از افراد تصمیم گرفتند که خودروی خود را تغییر دهند و برای خرید مدل تمام فول این خودرو اقدام نمایند.

از جمله تجهیزات رفاهی و آپشن‌های به کار رفته در سوناتا LF می‌توانیم به 10 ایربگ، سیستم‌های تشخیص نقطه کور، سنسور پارک جلو و عقب، روشن شدن چراغ‌های جلو در جهت چرخش خودرو به صورت اتوماتیک، سه حالت رانندگی اسپرت، اکو و نرمال، آینه وسط الکتروکرومیک، 5 گرمکن صندلی و 2 سردکن صندلی، سانروف پانوراما، رادار، دوربین دید عقب، دیلایت، تهویه مطبوع برای سرنشینان جلو و عقب، کروز کنترل، نمایشگر 5 اینچی و شیفتر تعویض دنده پشت فرمان اشاره کنیم.

LFهای وارداتی در دو نسخه فول و نیمه فول در ایران موجودند که باید در نسخه های فولش، 3 آپشن مهم وجود داشته باشد: ایربگ های جانبی جلو و پرده‌ای (مدلهای فول 10ایربگ دارند) پنج گرمکن (جلو+عقب+فرمان) و همچنین رادار نقطه کور.

مشخصات هیوندای سوناتا 2015-2017

مدل : sonata LF
کلاس : سدان خانوادگی نیمه لوکس
گیربکس : 6 دنده اتوماتیک شیفت ترونیک
محور متحرک :دیفرانسیل جلو(FWD)
تعداد و آرایش سیلندر/سوپاپ : 4 خطی/16
حجم موتور سی سی : 2359
قدرت(اسب بخار/دور در دقیقه) : 178/6000
گشتاور(نیوتن متر/دور در دقیقه) : 225/4500
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) : 205
شتاب 0 تا 100 کیلومتر(ثانیه) : 9.9
طول/عرض/ارتفاع(میلیمتر) : 1475/1865/4855
وزن خالص(کیلوگرم) : 1490
مشخصات تایر :215/55R 17
مصرف ترکیبی(لیتر) : 8.5
استاندارد الایندگی :یورو 5
حجم مخزن سوخت(لیتر) : 70
کیسه هوا : راننده/ سرنشین جلو
سیستم های ترمز و پایداری : ESP-ABS-EBD-BSD-ECS-HAC
سیستم های امنیتی : قفل مرکزی/ ایموبلایزر/ باز و بسته شدن در با ریموت
سیستم های فرمان و هدایت : فرمان برقی تلسکوپی با روکش چرم/ دکمه های کاربردی بر روی فرمان
سیستم تهویه مطبوع : تهویه اتوماتیک برای سرنشینان جلو و عقب
سیستم صوتی تصویری و مالتی مدیا : سیستم صوتی اینفینیتی با 8 بلندگو/ساب ووفر/ مانیتور 5 اینچی/ USB-Bluetooth
سیستم صندلی : تنظیم ارتفاع صندلی راننده/ پشت سری های فعال/ کمربندهای 3 نقطه ای ELR/ 5 گرمکن و 2 سرد کن صندلی
سیستم اینه و شیشه ها : بالابرهای برقی/ سانروف/ آینه های الکتروکرومیک/ آینه های جانبی تاشو برقی
سیستم روشنایی : مه شکن جلو/ Day Light/ چراغ های HID جلو
سایر امکانات :سیستم مدیریت هوشمند مصرف سوخت/ دوربین دید عقب/ کروز کنترل/ سیستم HFT بلوتوث تلفن/اتو هلد / سقف پانوراما / شیفتر تعویض دنده پشت فرمان / رادار

مشخصات هیوندای سوناتا 2015-2017

تفاوت سوناتا فول و نیمه فول : سوناتا وای اف 2014 دارای تجهیزات استانداردی از قبیل سیستم فرمان قابل تنظیم، سیستم کنترل پایداری خودرو (ESP) و سیستم مانیتور فشار باد لاستیک ها می باشد که در مدل نیمه فول این خودرو، چنین امکاناتی مشاهده نمی شد. لازم به ذکر است که تیپ SE 2.0T نیز به طور پیش فرض دارای یک سیستم اگزوز تیونینگ شده و اسپرت می باشد که برای جوانان جذابیت خاصی دارد.

تفاوت سوناتا فول و نیمه فول

تفاوت سوناتا فول و نیمه فول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *